Gazeta Podatkowa nr 101 (1663) z dnia 19.12.2019
Nowe deklaracje w podatku od nieruchomości
Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. W sytuacji gdy okolicznością, od której zależy obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Od dnia 1 stycznia 2020 r. podatek od nieruchomości trzeba będzie opłacać w odniesieniu do budynków i budowli, których budowa została zakończona w 2019 r., bądź w tym roku rozpoczęto ich użytkowanie.
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustalany jest w drodze decyzji wydawanej przez organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
Natomiast osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są zobowiązane złożyć, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstanie po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Od 1 lipca 2019 r. obowiązują nowe, jednolite wzory deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości. W latach ubiegłych do określania wzorów tych druków upoważnione były poszczególne rady gmin. Wiązało się to z tym, że każdy urząd miał własne druki i podmiot posiadający nieruchomości na terenie kilku gmin zmuszony był składać deklaracje na kilku różnych formularzach. Obecnie druki są jednolite dla całego kraju i są uwzględniane w każdej gminie. Poza tym deklaracje można przesyłać z wykorzystaniem:
- elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) lub
- innego systemu teleinformatycznego wskazanego na stronie Biuletynu Informacji Publicznej właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego.
Tak przesyłane deklaracje trzeba opatrzyć:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
- podpisem osobistym, albo
- podpisem zaufanym.
Osoby fizyczne zobowiązane są do opłacenia podatku w terminach do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Z tym że jeżeli kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Natomiast podmioty składające deklaracje wpłacają obliczony podatek od nieruchomości, bez wezwania, na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca. Jedynie podatek za styczeń płacą w terminie złożenia deklaracji, tj. do dnia 31 stycznia.
www.PodatekOdNieruchomosci.pl:
Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź! | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
12.11.2024 (wtorek)
15.11.2024 (piątek)
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|